Būklė 2017baneris vykdomi tyrimai

Spausdinti

Pristatė kaip apskaičiuos pedagogų trūkumą

Spalio 16-17 d. vykusiose švietimo tobulinimo klausimams aptarti skirtoje konferencijoje Studijų politikos ir karjeros analizės skyriaus vadovas Gintautas Jakštas pristatė Mokslo ir studijų stebėsenos ir analizės centro (MOSTA) kuriamą sistemą, kuri padės identifikuoti pedagogų paklausą Lietuvoje.

Europos ekonominio bendradarbiavimo ir plėtros organizacija (EBPO) nurodo, kad mokinių ir mokytojų skaičiaus santykis Lietuvoje yra sąlyginai mažas ir tai yra vienas iš signalų apie per didelį mokytojų skaičių šalyje. Vis dėlto G. Jakštas atkreipia dėmesį į tai, kad greitai galime susidurti su priešinga situacija. „Šiuo metu susiduriame su keliais iššūkiais pedagoginį darbą dirbančių asmenų populiacija sparčiai sensta, o stojančiųjų į pedagogo kvalifikaciją teikiančias studijas skaičiaus mažėja. Taigi visai pagrįsta manyti, kad pensijos amžių pasiekusių pedagogų nepakeis nauja karta“, – sako G. Jakštas.

Pristatydamas pranešimą MOSTA analitikas nurodė, kad šiandien beveik pusė dirbančių pedagogų yra 50-ies metų amžiaus arba vyresni. Vidutinis mokytojų amžius trečdalyje savivaldybių yra didesnis nei 50 metų. 2016 m. bendrojo ugdymo mokyklose dirbo 6 proc. pensinio amžiaus pedagogų. MOSTA skaičiavimais 2022 m. penktadalis pedagogų bus pensinio amžiaus. O, tuo tarpu, pedagogo kvalifikaciją teigiančių studijų absolventų skaičius kasmet mažėja.

Analitiko teigimu, augančią riziką, kad pedagogų pasiūla neatitiks paklausos rodo daug veiksnių. „2012 m. šios krypties bakalauro studijas baigė beveik 2400 absolventų, pernai – vos 800.  Tik mažiau nei pusė pedagogo kvalifikaciją teikiančių studijų absolventų dirba mokytojais. Per penkerius metus paruošėme beveik 1200 kūno kultūros mokytojų ir vos 32 asmenis galinčius dirbti chemijos mokytojais. O jei pažvelgtume į Lietuvos žemėlapį matytume, kad net trečdalyje savivaldybių didžiausią dalį dirbančių pensinio amžiaus mokytojų sudaro būtent chemijos mokytojai“, – teigia G. Jakštas.

MOSTA kuriama pedagogų paklausos nustatymo sistemos tikslas yra sukurti politikos formuotojams skirtą įrankį, kuris padės įvertinti įvairių sričių pedagogų paklausą Lietuvoje. Tokio įrankio diegimas sudarys galimybes tikslingiau planuoti ir finansuoti pedagogų rengimą šalies aukštosiose mokyklose. Įrankis bus pristatytas kitų metų viduryje.

Su G. Jakšto pranešimu „Use of Data for Identifying the Demand in the Teaching Profession“ galite susipažinti paspaudę šią nuorodą.

Sekite mūsų naujienas:

© 2017 Všį Mokslo ir studijų stebėsenos ir analizės centras. Duomenys kaupiami ir saugomi Juridinių asmenų registre. Juridinio asmens kodas: 300845435.

Geležinio Vilko g. 12, LT-03163 Vilnius. Tel. (8 5) 212 6898, faksas (8 5) 243 0402, el. p. info@mosta.lt

 

Naudojant MOSTA paskelbtą informaciją kituose leidiniuose, žiniasklaidos priemonėse, viešuose pristatymuose ir kitais būdais būtina nurodyti MOSTA kaip šaltinį.